Kärnkraft ?

Det första debattinlägget kommer handla om kärnkraft. Först och främst måste jag påpeka att jag är ingen expert på kärnkraft, har ingen naturvetenskaplig utbildning men kärnkraft är definitivt något som måste debatteras. Vi har alla hört om Japan - tragedin och Tjernobyl förhoppningsvis två stora tragedier minst sagt. Två exempel på att kärnkraft är farligt på alla möjliga sätt.
Vilka är argumenten för och mot kärnkraft?
För :
Det finns inget annat alternativ till kärnkraft, den står för 50 % av energin i Sverige.
Mot : Kärnkraft är miljöfarligt, kan leda till katastrofala olyckor etc. Det finns alternativ till kärnkraft såsom vattenkraft, vindkraft etc.
Arnii säger
Ja, svår val. Jag vet att kärnkraft är en stor energikälla idag MEN en miljöfarlig sådan. Tyvärr tror jag att man har en utopisk föreställning om man anser att kärnkraft bör avskaffas idag helt och hållet. Sorry men det kommer inte fungera. Uppfatta mig inte på fel sätt, jag är inte en kärnkraftförespråkare utan försöker vara objektiv på alla sätt. Men jag anser att vi har en chans att utveckla våra andra alternativ till kärnkraft men vi måste forska om det för att få fram hur energiförsörjning kommer att bli då. Jag tror att kärnkraften kommer att avvecklas om 20 - 25 år, dock inte i nuläget. Japp, sanning gör ont people.
Hörs en annan gång!
Ps : kunskap är makt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0